Naravna kozmetika, naravna prehrana, zeliščna zdravila, naravni preparati, naravni dodatki k prehrani | Apoteka Natura d.o.o.


  • May 06, 2016

  • Ogledi: 323

  • Komentarji: 0

Ste se kdaj vprašali kaj vsebujejo živo-pisani lončki navadnih, sadnih jogurtov in jogurtnih napitkov, ki nas vabijo s polno založenih polic supermarketov in drugih trgovin?

Menite, da nam vsaj približno ponujajo vse tisto, za kar se oglašujejo? Znate razbrati iz deklaracij in vsebnostnih razpredelnic kaj dejansko vnašate v svoje telo?

Tokrat sem se posvetila izbiri ustreznega jogurta, ki nam bo dal nekaj za zdravje, pa tudi zadostil našim burbončicam. Da vam bo malce lažje sem za vas pripravila primerjalno razpredelnico vsebovanih snovi kupljenih jogurtov in domačega jogurta:

na 100 g

KUPLJEN JOGURT (sadni, lažji)

DOMAČI JOGURT* (navadni)

kcal:

51 – 77 kcal

cca 61 kcal

beljakovine:

2,1 – 3,4 g

cca 3,2 g

ogljikovi hidrati:

10,5 – 15,7 g

cca 4 g

sladkorji:

10,1 – 15,7 g

cca 4,67 g

maščobe:

0,1 – 1,3 g

cca 3 g

cena (na 100 g):

0,162 - 0,326 €

cca 0,079 €

*variacije izhajajo iz kvalitete in mastnosti mleka, iz katerega jogurt izdelujemo

Pomembno pri izbiri katerega koli živila, ne le jogurta, je to, da znate razbrati koliko določenih snovi vnesete v svoje telo z zaužitjem. Dobro je tudi poznati, kakšne oziroma kolikšne so priporočljive vrednosti dnevnega vnosa.

Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) je v okviru svojega boja proti debelosti pozvala k drastičnemu zmanjšanju porabe sladkorja. Do zdaj je bilo priporočilo, naj sladkorji predstavljalo manj kot deset odstotkov celotnega dnevnega energijskega vnosa posameznika, v novih smernicah pa WHO države poziva, naj poskušajo to še prepoloviti. Smernice WHO se tako ne nanašajo na sladkorje v svežem sadju, zelenjavi in mleku, saj da pri teh ni kliničnih dokazov, da so zdravju škodljivi.

Zmanjšanje priporočljivega deleža sladkorja pri dnevnem energijskem vnosu na pet odstotkov bi pomenilo, da ljudje na dan ne bi smeli pojesti ali popiti več kot 25 gramov sladkorja, kar je približno šest čajnih žličk. V povprečni pločevinki gazirane sladke brezalkoholne pijače je sicer okoli deset čajnih žličk sladkorja, v enem sadnem jogurtu pa tudi do 7 čajnih žličk!

Pri izbiri sadnih jogurtov ali jogurtnih napitkov, vam svetujem, da ste še bolj pozorni na vsebnost sadja v jogurtu, ki je mnogokrat lahko nična. Vsebnost sadja ni enako, kot vsebnost sadnega deleža – ta poimenuje skupek sadnega pripravka, ki je na žalost prepogosto obogaten z raznimi sirupi, barvili, aromami in drugimi manj zdravimi dodatki.

Na kaj pa je še dobro biti pozoren ob nakupu sadnega jogurta:

  • da ima jogurt čim manj ogljikovih hidratov – pri (sadnih) jogurtih je velika večina OH iz enostavnih sladkorjev (laktoze, fruktoze)
  • ali je sadni delež jogurta res iz sadja ali iz sadnega pripravka (in vsebuje dodane ojačevalce okusov, barvila in sladkor)
  • ali je v jogurt dodan sladkor ali pa je izdelek slajen s sladili
  • koliko beljakovin je v 100 gramih izdelka? Za jogurt je normalno okrog 3 grame, a nekateri dosegajo res nizke vrednosti vsebnosti beljakovin.
  • koliko maščob vsebujejo – glede na smernice naj bi izbirali jogurte z čim manj maščob, vendar se moramo zavedati, da veliko jogurtov z  manj maščob vsebuje tudi do trikrat višjo količino sladkorja kot polnomastni jogurti (poleg dodanih barvil, arom in drugih aditivov). Sama si vedno izbiram polnomastne jogurte, ki jih nato poljubno razredčim z vodo.

V kolikor vam navaden jogurt ne gre najlažje po grlu, vam priporočam, da si ga sami obogatite z okusi, ki so vam najljubši. Na tak način si lahko zavestno izberete koliko sladkorjev boste zaužili, jakost okusa in sam okus, ki je lahko veliko bolj pester od že pripravljenih trgovinskih različic. V naravni jogurt lahko dodate sveže ali zmrznjeno sadje (če ga zmeljete dobite jogurtni sladoled), domače ali diabetične marmelade, kakav, med in zdrobljene oreščke, kokos, različna semena… 

Seveda se moramo tudi zavedati, da ob vseh dodatkih naš jogurt ni le jogurt marveč postane že kar obrok ali sladica. Naj vas ne zavede dejstvo, da boste s takim, obogatenim jogurtom, čeprav je naraven, izgubljali kilograme. Boste pa vsekakor poskrbeli za svoje zdravje, počutje in za blagostanje vašega črevesja.

Glede na vsa predstavljena dejstva vam vsekakor priporočam, da si izdelate domač jogurt, saj imate nadzor tako nad kvaliteto in vrsto mleka kot tudi nad samim postopkom izdelave. Kar pa je najpomembneje, zagotovite si živo hrano, kar za kupljene jogurte po večini težko rečem. Če pa vam domača proizvodnja res ni pogodu se usmerite na nakup takšnih jogurtov, ki še ohranjajo žive mikroorganizme. Na lokalnih tržnicah se da kupiti tudi domače jogurte okoliških kmetij, ki so veliko boljše kakovosti od multinacionalnih ponudnikov.

Za konec naj vam predstavim nekaj dejstev in zanimivosti o jogurtu:

  • jogurt vsebuje: popolne beljakovine, kalcij, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B12, kalij, magnezij, cink
  • jogurt poznamo že skoraj 6000 let. Prvi jogurti so verjetno nastali s spontano fermentacijo divjih bakterij. Najstarejše zapise o jogurtu pripisujejo Pliniju Starejšemu, ki je zabeležil, da znajo nekatera nomadska plemena »zgostiti mleko v všečno kislo snov«
  • ljudje, ki ne prenašajo mlečnega sladkorja (laktoze) lahko uživajo jogurt, ker se laktoza v procesu fermentacije spremeni v mlečno kislino

Kje nam jogurt še lahko pride prav:

  • za hidratirano in mehkejšo kožo – mlečna kislina pripomore k čiščenju kože (obraza), jo regenerira, vlaži in pomaga pri prožnosti.
  • proti opeklinam – če se opečete ali na soncu ali s pomočjo kakšnega kuhinjskega pripomočka, namažite opekli del z jogurtom, pustite nekaj minut in nato sperite s hladno vodo
  • v kulinariki za mehkejšo pripravo mesa – mlečna kislina iz jogurta daje mesu prožnost in sočnost, hkrati pa ne vpliva na sam okus

Jaz si bom danes privoščila tekoč kefirjev napitek. Ste vi že pojedli svojo dozo zdravih bakterij?

Lep vikend želim,

Monika

 

 

 

 

Pusti komentar

Prepiši varnostno kodo v spodnji okvirček